Mainstream: Kako se kalio hosting

326
0
SHARE

Već neko vreme želim da napišem tekst o ljudima koji su učinili da poslednjih par godina svi mi koji držimo posećenije sajtove počnemo razmišljati o nečemu što smo mislili da je nemoguće – da preselimo sajt sa servera iz Nemačke, Holandije, Amerike, ko je gde bio, u Srbiju. Dobar deo nas je to i učinio. Ja još pre 3 godine. I nisam se ni sekunda pokajao. Naprotiv, prezadovoljan sam. A to su i utisci većine. Postali smo prijatelji, mnoge stvari radimo zajedno, jedni drugima pomažemo da, uprkos svom sranju koje nas okružuje, raširimo krila. Nisam umeo da napišem taj tekst… ali oni jesu.

Kao i u „stvarnom“ životu, svima je potreban krov nad glavom, pa ne čudi da je baš hosting jedna od najčešće traženih reči na Internetu. Svakog sata Guglu, Fejsbuku i drugim liderima u prikupljanju novca od on-line oglašavanja sliju se stotine hiljade dolara na ime reklama raznoraznih hosting ponuda. Na svakom „ćošku“ vreba još jedan oglas za najbolji hosting. No, i pored velikih reči u oglasima, iskustva sa većinom (stranih) hosting kompanija nisu nimalo sjajna.

Osnovni problem većine korisnika hosting usluga jeste da gotovo stalno imaju osećaj da ne dobijaju ono što su platili. Najčešće se to manifestuje kroz slabe performanse hostovanog sajta, a ne tako retko i kroz ozbiljne probleme u dostupnosti. U većini slučajeva, sa stanovišta hosting provajdera, ne dešava se ništa neočekivano – „sitna slova“ u ugovoru koje već odavno niko ne čita prilično precizno definišu šta se može očekivati i koji su limiti paketa koji se kupuje.

Druga prepreka zadovoljstvu korisnika najčešće biva tehnička podrška. Ako podrška i brzo reaguje, što nije čest slučaj, njihovo znanje, odnosno sposobnost da reše problem je jako mala, pa korisnik, neretko biva nezadovoljan i tim segmentom.

mainstream6

Mora li to tako?

Problem sa hostingom je što se iza tog imena krije toliko različitih usluga da je potrebno prilično vremena i pažnje da bi se odvojilo „žito od kukolja“ i razumelo ko i šta, zapravo, nudi. Sa druge strane, lepota hosting biznisa baš leži u tome da postoji puno prostora za one koji mogu i žele da pruže kvalitetne usluge.

Kada smo pravili Mainstream, iza sebe smo imali već poprilično iskustvo u radu kod servis provajdera i, može se slobodno reći, frustracija koju smo nosili odatle umnogome je trasirala put kojim ćemo krenuti. Stalna potreba da se preferirana rešenja „režu“ u cilju smanjenja troškova neminovno je vodila nižem kvalitetu usluga. Nemogućnost da se „rašire krila“ i implementiraju adekvatni sistemi ostavila je toliko dubok trag, da se sa pravom može postaviti pitanja šta je bio motiv, inat ili nešto drugo?

Dečaci, očigledno, nikada ne odrastu da bi prestali da se igraju. Vožnja RC helikoptera, nitro automobilića i najbolje domaće hosting kompanije, očigledno, idu ruku pod ruku. Taj sjaj u očima nakon „preživljene“ još jedne udarne vesti najvećih medijskih portala, jednostavno, nema cenu. Nekolicina „spartanaca“ protiv moćne Persije, scena je koju imamo privilegiju da, svaki put iznova, rednovno preživljavamo.

mainsteam2

Šta je rezultat?

Mainstream, četiri godine kasnije, hostuje veliku većinu najposećenijih srpskih sajtova – osam od prvih deset, petnaest od trideset, preko 50% svih pageview-ova, statistika je puno, a sve pokazuju isto – pobedu nad moćnom Persijom.

Više od 3gbps čistog web saobraćaja je, u ovim našim, pomalo „geek“ metrikama, samo jedna od  brojki za respekt. Njoj, sa ponosom, dodajemo i ostale – 20TB generisanog saobraćaja dnevno, preko 700 virtuelnih servera, više od 30 hiljada HTTP requestova u sekundi, četiri velika storage sistema.

Najvažniji rezultat je, svakako, to da u ovoj priči nismo sami. Okružili smo se ljudima sa istim tim sjajem u očima, koji umeju i žele da pokažu da i u ovoj ovakvoj Srbiji može da se uspešno posluje sa beskompromisnim kvalitetom kao osnovnim postulatom. Na to se, praksa pokazuje, zadovoljstvo korisnika kalemi kao prirodna stvar. U ovakvim okolnostima, deluje, samo je nebo granica.

mainstream3

Šta je trik?

Legendarni Daglas Adams je, u svom životnom delu „Autostoperskom vodiču kroz galaksiju“, definisao „polje tuđeg problema“, kao ultimativno rešenje za nevidljivost. Krajem devedesetih godina se u domaćem ISP okruženju često za raznorazne probleme pred korisnicima prst uperivao u Telekom. Nekada sa pravom, a nekada samo kao izgovor koji će korisnik, sasvim izvesno, „progutati“. Bilo je to vreme razvoja kako Internet usluga, tako i samog tržišta pa je svašta i „prolazilo“.

U hosting vodama česta je situacija da je slab odziv sajta u polju tuđeg problema – hosting kompanija tvrdi serveri su dobri, a mreža prohodna. Sistem administrator pokazuje kako su sistemske komponente „utegnute“ i optimizovane, a programeri ne vide ni jedan problem u aplikaciji. A sajt? Sajt ne radi.

Identifikujući takvo okruženje kao nešto što treba „iz korena“ promeniti, rešili smo da na sebe preuzmemo potpunu odgovornost za funkcionisanje sajtova. Ako nešto ne radi dobro – mi smo krivi, odnosno, mi ćemo naći rešenje. Sastavni deo naše usluge je takozvani „fully managed“ koncept koji podrazumeva našu punu odgovornost za održavanje svih elemenata sistema (mreža, serveri, storage, sistemski i aplikativni softver), administraciju svih servisa kao i konsalting na poslovima optimizacije i unapređenja sigurnosti aplikativnog koda.

Takav pristup ne ostavlja puno mesta za greške. Iz tog razloga naš hardver je najnoviji i nikada ne fale resursi. Svi sistemi i sva rešenja su dizajnirana i implementirana tako da ne postoji „single point of failure“. No, da se sve može rešiti kupovinom novog hardvera u „neograničenim“ količinama ovu priču bi verovatno pisali neki drugi, bogatiji, ljudi.

Postoje problemi koji se ne mogu, uvek, predvideti. Postoje i oni problemi koji se, i pored potpune svesnosti njihovog postojanja, „nikako“ ne mogu rešiti. Tu na scenu stupaju oni „spartanci“ koji, uz obavezan sjaj u očima imaju i magiju u prstima. Entuzijazam, znanje i iskustvo su kombinacija koja, bar kad su IT usluge visokog kvaliteta u pitanju, daje najbolje rezultate.

mainstream4

Šta dalje?

Dečaci, takva im je priroda, stalno traže nove izazove – vidi ono brdo sa usamljenim drvetom na vrhu, šta li se krije iza njega? Pokazavši da znamo da „vozimo“ najveće sajtove, rešili smo da i onima sa, za sada, nešto slabijom posetom ponudimo platformu sa kojom će moći da zaborave na probleme nedovoljnih resursa, kapaciteta, sitnih slova u ugovorima i sličnog. Možda će, dok ne porastu, ponešto morati i sami da urade, ali će iskusnu ekipu uvek imati na raspolaganju da im pritekne u pomoć i pomogne im da porastu.

Korisnicima je od juna ove godine na raspolaganju mCloud servis koji, kako smo to komunicirali, predstavlja prvi pravi Cloud servis na našem tržištu. To znači da ako je Cloud, onda je u potpunosti automatizovan. Ako je Cloud, onda hardver ne sme da bude uzrok nedostupnosti. Za potpun ugođaj, korisnicima je na jednom mestu omogućeno da upravljaju svojim serverima, zakupljuju domaće i internacionalne domene, upravljaju DNS zapisima i kupuju SSL sertifikate, dok se ispod svega  nalazi ista hardverska platforma, kao i za one najveće sajtove.

Mi se bavimo hostingom i to zaista znamo da radimo.

Mainstream

NO COMMENTS